Tuesday 6 March 2012

20 Perkara Penting Perlu Ada dalam Blog




Assalamualaikum.

Semalam, dalam entri 4 Panduan Menjadi Blogger Hebat, aku ada cerita mengenai kesukaran dan banyak benda yang aku kena edit untuk blog Shadreamy.

Kali ini aku mahu kongsikan apa yang korang perlu tahu dan buat untuk blog anda.


1. Header
– Alhamdu lillah, ada blogger baik tolong buatkan. Terima kasih Along =) [belum digunapakai lagi]
        Pesanan Adam: jangan gabungkan tag-line dengan header supaya dapat dibaca oleh google crawl bots. 

2. Iklan – aku belum masukkan iklan lagi dalam blog ini. Iklan adalah menjana pendapatan tetapi masalahnya trafik pun belum ada untuk blog ini, biarlah dulu. Nanti ada masa banyak, boleh terus edit dan masukkan iklan.

3. Tab menu/pages – Kat sini, senang orang nak cari keywoerd tertentu seperti isu blogging. Dah ada sikit. Lagipun blog Shadreamy masih baru. Kira ok la ada juga. Hehe~

4. Read more – tak berkenan pula aku nak letak, malas nak klik-klik lagi. Nak baca je terus. Tapi kalau ada gambar yang banyak, memang aku akan buat read more sebab nak elakkan daripada masalah load blog berat.


5.
About me/profile – Sesetengah pembaca berminat untuk mengetahui latar belakang anda. Aku belum buat. Mungkin nanti aku akan buat juga.

6.
Follower/Fanpages
      Follower site ada tapi fan page belum ada. Kata Adam, kena ada untuk promosikan blog.
.      
7. Blog archieve/sitemap – dah ada. Sitemap malas la nak buat, pening nanti.

8.  List entri top post/Tutorial/tips
     Pembaca akan terus mengeklik di sana. Tak perlu pergi jauh-jauh. Top post dah ada tapi belum masukkan tutorial dan tips, macam mana nak buat ya? Kena google dulu ni.


9. Search box – So far, tak pasang lagi. Kena pasang sebab memudahkan orang mencari kata kunci di blog kita.

10.  Bloglist – Sudah ada cuma belum bertukar-tukar bloglist dengan rakan-rakan =)

 11.   Button like and send fb/tweet/plusone
-Button like and send fb sudah diapplikasikan. Jadi, sila klik. Hehe.
-Twit belum nak letak. Perlu ke buat dua akaun Twit?
-Plus one yang auto dah ada. Yang box punya belum ada. Kena search tutorial ni.

12.   Analytics/online user
-Malas nak letak kalau blog tak banyak trafik. Nanti pengunjung rasa keseorangan sahaja. Mesti dia rasa segan.


13.   Shoutbox
-Belum letak. Nanti nak daftarkan. Nak masukkan fibox je, senang dan mesra pengguna. Kalau cbox, leceh nak kena isi-isi butiran. Ini tutorial fibox

14.   Meta tag
-Ada tutorial pasal ni. Tapi untuk blog Shadreamy belum buat. Nak kena fikir apakah core pengisian blog ini.

15.   Verification webmaster tools/ Alexa
Blog Shadreamy belum letakkan.

16.   Reply to comments/ numbers of comment
-Reply to comment tak buat kot. Malas. Hehe~
-Numbers of comment kan ada kat tempat komen. =)


17.   Open New Tab
–Kita klik, ia akan buka tempat yang diklik tanpa tinggalkan tempat yang sedia ada.
 Memang nak buat ni kat blog Shadreamy. Tengah cari kat tutorial tapi belum jumpa. Ada sesiapa tahu tak?

18.   Tarikh dan masa entri
-Su- dah disetkan dengan cantik =)

19.   Button back to top
Perlu ke? Pernah guna dulu tapi buang. Sebab tak nak beratkan blog.

20.   Lesen Karya dan Keselamatan
_mana nak cari ni? Hehe~


Sumber

See, banyak kan nak kena buat untuk sebuah blog itu mantap dari segi template dia je. Nanti aku tambah senarai aku pula.

Setakat ini dahulu. Aku pun ada list apa yang perlu aku lakukan untuk sesebuah blog tu supaya dapat kelihatan seperti blog yang telah sedia untuk diterokai dan bersaing dalam dunia blog.


Kesimpulan

Nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Mereka yang berjaya pun bermula dari bawah dan susah payah dilalui.


Layarkan mimpi pabila mata terkatup. Mimpi nak blog mantap, tinggal nak isi dengan entri je. Hehehe~

2 comments:

shamyheart said...

berusaha =)

Unknown said...

paling penting dalam blog...mesra pembaca...hehe